Wandelen in de Vogezen

Last minute besluiten Nele en ik om het pinksterweekend te verlengen met een extra dagje verlof. Aangezien m'n nieuwe La Sportiva's dringend moeten worden ingelopen, besluiten we voor vier dagen naar de Vogezen te rijden. De weersvoorspellingen zijn niet al te best (wisselvallig en kans op regen) maar we besluiten toch op donderdagavond direct na het werk vanuit Antwerpen te vertrekken.

Donderdag 9 juni 2011

Om iets na vier uur kuis ik nog snel mijn bureau op en controleer de laatste formaliteiten. Ik heb vandaag nog een overnachting geboekt in de Refuge des Trois Fours. Net voor het afsluiten van m'n pc krijg ik via e-mail de bevestiging van huttenwirt Yvane dat we worden verwacht.
Als ik om 16u30 Nele oppik, staat ze al buiten te wachten. Ze heeft er duidelijk evenveel zin in als ik. We stellen de GPS in op 'Gerardmer' en besluiten te rijden tot we geen zin meer hebben. Vlot geraken we door Antwerpen richting Brussel. Ook op de ring rond Brussel geraken we vlot vooruit. Zowel Nele als ik nemen om beurt het stuur over. Rond 19u00 besluiten we in een Ardeens wegrestaurant halt te houden en wat te eten. Een twintigtal kilometer verder rijden we de grens met Luxemburg over en stoppen aan het eerste tankstation om de wagen vol te gooien. Vij uur na het vertrek uit Antwerpen en 450 km verder besluiten we een slaapplaats te zoeken. Via de gps komen we uit op de Camping Municipal van Bacarat waar we in het donker de tent opzetten.

Vrijdag 10 juni 2011

s'Ochtends worden we vroeg wakker en merken we dat we werkelijk de enige gasten op de camping zijn. Aangezien er zelfs geen uitbater te bespeuren valt, kunnen we niet anders dan doorrijden zonder te betalen. Een klein uur later parkeren we de auto op Col de la Schlucht (1139m). Schlucht is het Duitse woord voor bergpas. De col is namelijk gelegen op de grens tussen Lotharingen en de Elzas en tot en met de Eerste Wereldoorlog was dit dus ook de grens tussen Duitsland en Frankrijk. Vandaag staat een stevige opwarmer op het programma, een traject dat we drie jaar terug al eens bewandelden:

WANDELING 1

SCHLUCHT - HIRSCHSTEINE - LAC VERT - LAC DU FORLET - GAZON DU FAING - LE TANET - SCHLUCHT

Algemeen
Prachtige complete wandeling met alpien karakter: bossen, bergmeren, veenvlakte (Gazon du Faing), rotsformaties en panorama's.
Col de la Schlucht (1139m), veel parkeerplaats
16 kilometer
6 uur
850 meter
verschillende auberges onderweg
Literatuur
Rother wandelgids van de Vogezen, blz. 108 - 109.

Meer informatie
Het stuk over de rotsformaties van Hirschsteine is prachtig maar kan afschrikken. Het is een steil en luchtig pad met kabels en een paar steile metalen ladders. Deze wandeling kan perfect ingekort (bv. na het Lac Vert richting Dreieck volgen waarna je op de GR5 richting Schlucht uitkomt) of uitgebreid (bv. aan Soultzeren Eck richting Lac Blanc wandelen en terug via Les Hautes Chaumes) worden.

Van op de Col de la Schlucht volg je het GR5-pad (rode rechthoek) omhoog naar de Crëtes. Direct een goede opwarmer. Op het eerste kruispunt, volg je de blauwe rechthoek naar rechts richting Spitzenfels, een rotsformatie met een prachtig uitzicht op het Hohneckmassief in het Zuiden. Na de Belvedere de Spitzenfels volgen we de gele driehoek richting Hirschsteine en wordt de weg opnieuw breder. Na een tijdje kom je aan de spectaculaire rotsformaties van Hirschsteine. Een smal pad gaat door een opening in de rotsen waarna het verder is beveiligd met staalkabels. Deze zijn niet altijd noodzakelijk maar geven toch een veiliger gevoel als je rechts de spectaculaire diepte inkijkt. Vervolgens draait het pad de kloof in en nemen we de steile metalen ladder door de Hirschsteine kloof. Na deze indrukwekkende passage gaan we richting Schupferen en Seestaettle (gele schijf). Vervolgens volgen we de weg deels door bos, deels over wintersportweiden naar het Lac Vert. We blijven de gele schijf volgen en komen uit aan het prachtige Lac du Forlet waar de gelijknamige auberge verfrissing biedt. Lac du Forlet is het hoogstgelegen meer in de Vogezen. De naam verwijst naar het Duitse woord Fohrle (den) aangezien het meer vroeger werd omgeven door grove dennenbomen. Na een pauze vervolgen we de wandeling met een stevige klim richting het veengebied Gazon du Faing (rode driehoek). Op de Soultzeren Eck (1302m) nemen we de GR5-route die afslaagt naar links (rode rechthoek). Via het uitkijkpunt van de Taubenklangfelsen en de rotsen van Le Tanet, leidt het oude grenspad (nu GR5) ons terug naar de parking op de Col de la Schlucht.

Na deze eerste wandeling rijden we met de wagen naar de Refuge des Trois Fours. Via de Route des Crêtes rijden we richting Hohneck. Na een vijftal minuten volgen we het bord ‘Refuge des Trois Fours’ naar links. 800 Meter verder parkeren we de auto voor de deur. We worden hartelijk ontvangen door Yvane en vernemen dat we deze avond de enige gasten zijn. Hierdoor krijgen we de kamer met badkamer die normaal bestemd is voor mindervaliden. Aangezien de hut net volledig vernieuwd is, is alles kraaknet. We rollen de slaapzakken open en nemen snel een douche. Om 19u wordt het avondeten geserveerd en nemen we plaats in de eetzaal met prachtig zicht op het Hohneckmassief. We beginnen met een halve meloen met hesp. Vervolgens krijgen we gerookte worst voorgeschoteld met linzen in een bechamelsaus. Eenvoudige kost maar lekker. Na wat kaas en brood volgt het dessert: zelfgemaakte chocomousse. Na een dag stappen smaakt dit enorm. Bij een biertje en een glas rode wijn bekijken we na het eten de wandeling voor morgen.

Refuge des Trois Fours

1230 meter
Capaciteit
41 personen (slaapzaal en kamers)
Prijs
31 euro met korting KBF-ledenkaart (half pension)

Bereiken
Aan de Col de la Schlucht de route des Crêtes richting Hohneck volgen. Bord geeft duidelijk aan wanneer je links moet afslaan. Na 800 meter parkeren voor de deur.
48° 03'11,78'' N 7° 01' 29.33'' O
Open
Heel het jaar, behalve november tot midden december.
+33(0)3 89 77 32 59
Huttenwirt
Yvane Pierre

Meer informatie
Prachtig zicht op het Hohneckmassief vanuit de refuge. Goede uitvalsbasis voor rotsklimmen op de Martinswand of winteralpinisme in het Hohneckmassief. Refuge is volledig gerenoveerd in 2011.

Zaterdag 11 juni 2011

Vandaag doen we de bekende Sentier des Roches. Het is mogelijk om vanuit de refuge in te pikken op de Sentier des Roches maar omdat we sowieso vanavond naar Mittlach gaan, besluiten we onze auto opnieuw op de Col de la Schlucht te parkeren.

WANDELING 2

SCHLUCHT - FRANKENTHAL - HOHNECK - SCHLUCHT

Wandeling 2

Algemeen
Prachtige wandeling met alpien karakter door het idyllische Frankenthal met klim naar de bekende Hohneck.
Col de la Schlucht (1139m), veel parkeerplaats
10 kilometer
4 uur
400 meter
Frankenthal, Hohneck en des Trois Fours
Literatuur
Rother wandelgids van de Vogezen, blz. 110 - 111.

Meer informatie
Het stuk over de rotsformaties van Sentier des Roches is prachtig maar kan afschrikken. Het is een steil en luchtig pad met kabels en een paar steile metalen ladders. Niet aan te raden bij regenweer. Tredzekerheid is een vereiste. Op de Hohneck staat vaak (veel) wind; voorzie dus aangepaste kledij.

Vanop de parkeerplaats op de Col de la Schlucht een vijftigtal meter langs de baan afdalen richting Munster. Daar slaat de Sentier des Roches naar rechts af (blauwe streep). Door een beukenbos gaat het over trappen, rotsen, bruggetjes, steile wanden en watervalletjes. Uiteindelijk komt de blauwe streep uit op een breder pad. Hier slaan we rechtsaf richting het Frankenthal. Onderweg heb je een prachtig zicht op de Martinswand en de Col du Fallimont. Na enige tijd kom je aan de auberge Frankenthal waar je heerlijke verse melk of yoghurt kan kopen. Vanaf hier leidt de rode driehoek richting Schaeferthal ons verder over een steil en rotsig padje naar de Hohneck. Onderweg kan je even van het pad afwijken om de Grotte Dagobert te bezichtigen. Het laatste stuk van het pad loopt over de bergweiden van de Hohneck waar je een prachtig uitzicht hebt. Het pad draait dan naar rechts en via een laatste stevige klim kom je eindelijk op de top van de Hohneck (1364m). Vanaf dit punt volgen we de rode streep langs de Martinswand en de Source de la Vologne terug naar de Col de la Schlucht.

Na deze tocht rijden we via Munster naar de camping net voorbij het dorpje Mittlach. Deze camping is zeer rustig gelegen, heeft mooie standplaatsen en is een ideale uitvalsbasis voor wandelingen in het hart van het Hohneckmassief. Na het opzetten van de tent en de warme douche, rijden we terug naar het dorpje Mittlach. Zowel Nele als ik hebben zin in een tartiflette met Munsterkaas en dat staat spijtig genoeg niet op het menu van het dorpsrestaurantje. We besluiten dan maar wat verder te rijden en de eerste de beste pijl richting een hotel/restaurant te volgen. Zo komen we al snel uit op het hotel Aux Deux Clefs waar ze zowaar tartiflette op het menu hebben staan. Er is gelukkig nog net plaats voor 2 personen. Na een aperitief bestellen we beiden de tartiflette en werken de avond af met een verdient dessert. Nele kiest voor de creme brulée. Ik ga voor de creme anglaise. Het eten was niet top, maar niettemin best lekker. De service daarentegen was super.

Camping Municipal de Langenwasen

655 meter
160 plaatsen, 100 m2
10,65 euro voor 2 volwassenen met tent en auto
Bereiken
Aan de Col de la Schlucht richting Munster volgen. Dan via Metzeral naar Mittlach rijden. In het dorpje staan borden naar de camping.
47° 58' 59,46'' N 7° 01' 06.67'' O
1 mei tot 1 oktober
+33(0)3 89 77 63 77
camping@mittlach.fr
www.mittlach.fr
Lieu-dit Langenwasen 68380 Mittlach

Meer informatie
Gescheiden plaatsen, warme douches, afwasbakken, wasmachines, elektriciteit, campinggas, brood en croissants, huisdieren toegestaan. Prachtige camping op einde van het dal. Ideaal vertrekpunt voor ontelbare wandelingen. Restaurant in Mittlach, Steinabruck (twee minuten rijden) of Metzeral.

Zondag 12 juni 2011

Vandaag heb ik een lange tocht met veel hoogtemeters uitgestippeld. Na het opbreken van de tent vertrekken we opnieuw met de auto richting Metzeral. Na vijf minuten rijden bereiken we Steinabruck waar we aan de auberge de la Wormsa onze auto parkeren.

WANDELING 3

STEINABRUCK - LAC DE FISCHBOEDLE - HOHNECK - LAC DE SCHIESSROTH - LAC DE FISCHBOEDLE - STEINABRUCK

Wandeling 3

Algemeen
Prachtige lange luswandeling door het idyllische Wormsadal en Wormsawald via het mooie Lac de Fischboedle met stevige klim naar de bekende Hohneck.
Steinabruck (500m) in het dal van de Grande Fecht, veel parkeerplaats
19 kilometer
7 uur
1100 meter
Kastelberg, Hohneck en Lac de Schiessroth
Literatuur
Rother wandelgids van de Vogezen, blz. 112 - 113.

Meer informatie
Lange wandeling maar lang. Ook relatief veel hoogtemeters. Basisconditie is vereist.

Wormsadal

We steken de brug over de Grande Fecht over en volgen de rode rechthoek die achter de Auberge de la Wormsa richting Lac de Fischboedle naar links draait. Na een tijdje wandelen op een verharde brede weg, stappen we het Wormsa-dal binnen. Het pad buigt links af en gaat al snel over in een smal, rotsig stijgend pad door een sprookjesbos vol riviertjes en kleine watervallen. Na een tijdje komt het pad uit op een brede weg die we nog 500 meter volgen tot aan het Lac de Fischboedle. Vanaf hier voert blauw kruis ons naar het Lac d’Altenweiher. Aan de stuwdam van het meer gaan we een stukje terug en volgen we het gele kruis omhoog naar de Ferme-restaurant Kastelberg. Het gele kruis gaat over een groene wei steil verder omhoog richting Hohneck. Via een uitgelopen toeristisch pad hebben we een prachtig zicht op de rotsformaties van de Spitzkoepfe. Vanaf de Hohneck gaat het via de rode rechthoek omlaag naar de Auberge du Schiessroth en verder door het bos naar het Lac du Schiessroth. We steken de 150 meter lange stuwdam over en slaan direct linksaf richting Fischboedle. Aan het meer van Fischboedle neem je dezelfde weg terug richting Steinabruck.

Na de lange tocht trakteren we onszelf op een frisse cola in de Auberge de la Worsma. Hierna rijden we over de prachtige Lauchenkopf verder naar La Bresse. Vorige keer verbleven we hier op de Camping Municipal Le Haut de Bluches. Daarom kiezen we nu voor de andere camping van La Bresse: Camping de Belle Hutte. Kleine camping aan het vertrek van de vele skiliften waar we snel een plaatsje hebben gevonden. Na het uitpakken rijden we opnieuw richting La Bresse. We stoppen aan het eerste restaurant dat we tegenkomen. We zijn op zoek naar kaasfondue en we hebben geluk. Het staat hier op de menu! Omdat het de laatste avond is, bestellen we quiche lorraine als voorgerecht. De kaasfondue wordt gevolgd door een lekkere coup sorbet. Een heerlijk maal als afsluiter van een heerlijk verlengd weekend in de Vogezen.

Camping de Belle Hutte

878 meter
101 plaatsen
Prijs
11 euro voor 2 volwassenen met tent en auto. 20 euro waarborg voor toegangsbadge

Bereiken
Vanuit La Bresse negen kilometer rijden richting Col de la Schlucht. Aan het rondpunt aan de skiliften afslag nemen richting appartementen.
48° 02' 01,22'' N 6° 57' 40.67'' O
heel het jaar door
+33(0)3 29 25 49 75
contact@camping-belle-hutte.com
www.camping-belle-hutte.com
1 bis, Vouille de Belle Hutte, 88250 La Bresse

Meer informatie
Gescheiden plaatsen, warme douches, afwasbakken, wasmachines, elektriciteit, campinggas, brood en croissants, cafe, zwembad, huisdieren toegestaan. Norse dame aan onthaal.

Maandag 13 juni 2011

Vannacht heeft het geregend. We kruipen in de tent en zitten in de mist. Het heeft wel iets maar toch besluiten we te vertrekken richting België We nemen onze tijd om ons op te frissen en het materiaal deftig in te pakken. Rond 11u zetten we aan richting België. Tijdens het tijden krijgen we een sms van vrienden of we 's avonds geen zin hebben om lasagne te komen eten. Aangezien onze frigo thuis leeg is én we geen zin hebben in friet of pitta, twijfelen we niet lang...