Wandelen langs de Semois en door het uitgestrekte bos van Herbeumont

bossen Herbeumont

Tussen kerst en nieuw hadden we beiden nog een weekje verlof. We spraken er al een tijdje van om eens richting Herbeumont te trekken. Nele zocht een B&B op het internet en twee dagen later zaten we in de auto richting Wallonië.

Herbeumont op zich is eigenlijk niks bijzonder. In het dorpscentrum zijn een paar cafes, hotels, restaurants en een plaatselijk VVV-kantoor. Het plaatsje is echter zo bekend en populair omwille van zijn ligging aan de Semois. Daardoor is het een perfect startpunt voor prachtige wandelingen langs de Semois of in het Bois de Herbeumont. Ook voor watersport is Herbeumont een ideaal vertrekpunt.

B&B Les Jeannes

Site
www.lesjeannes.be

Meer informatie
Prachtige Bed & Breakfast met erg smaakvol ingerichte kamers, een heerlijk ontbijt en een erg attente gastvrouw. Chassepierre (Florenville) is een oud, klein en gezellig dorpje gelegen aan de Semois. Het dorp bevat bovendien een degelijke brasserie en restaurant.
In de buurt
Herbeumont (op 12 km), Bouillon (op 21 km), Bertrix (op 25 km)

bossen Herbeumont

Op zaterdag en zondag maken we twee mooie wandelingen die beiden starten vanuit de gite. Ook maak ik zaterdag en zondag nog twee (korte) ritten op de mountainbike.

Thuis had ik reeds een route uitgestippeld waarbij we de Our stroomafwaarts volgen tot aan de monding in de Lesse. Door de jacht moeten we dit plan bijstellen. Het lukt me wel om, door zaterdagochtend vroeg op te staan, de prachtige route snel met de mountainbike te rijden.

Op zondag maken we een zeer mooie tocht met veel afwisseling ten westen van Porcheresse. In de namiddag haal ik de fiets opnieuw van de haak en doe nog wat kilometers door de prachtige bossen. Door de prachtige natuur, het stralend weer en het aangename gezelschap is dit een zeer ontspannend weekend geworden.

WANDELING 1

Langs de Semois ten zuiden van Herbeumont

Algemeen
Mooie tocht die voor een groot deel de Semois volgt. Hier en daar wel wat verharde stukken. Spijtig genoeg onvermijdbaar.
Parking aan Hostellerie du Prieuré de Conques
17 kilometer
4 uur
Hoogteverschil
602 meter dalen, 602 stijgen (min. hoogte: 256m; max. hoogte: 429m)
Geen, zelf uitgestippeld.

Beschrijving
gr-padDeze tocht vertrekt aan de parking voor Hostellerie du Prieuré de Conques. We stappen een 300tal meter over de verharde weg naar het oosten. In de bocht slaan we links af en klimmen langs het gemarkeerde GR-pad steil omhoog. We blijven een stuk GR volgen en dalen zo af tot aan de Semois. We volgen de rivier stroomopwaarts tot we 5 kilometer verder rechts afslaan en steil omhoog klimmen richting Relogne tot we op de verharde autoweg uitkomen. We volgen de asfaltweg voor 200 meter naar rechts en duiken dan opnieuw de prachtige loofbossen in en passeren we de oude treintunnel. We lopen verder tot op de volgende drukkere asfaltbaan en volgen naar links voor een 500 tal meter tot op een kruispunt. Hier slaan we rechts in en volgen de smalle verharde weg door het Bois de Saint-Cecile. Het vijfde wegje slaan we rechtsaf en volgen dit tot we opnieuw aan de Semois uitkomen. We volgen naar rechts het pad dat bij momenten zeer steil en onduidelijk is. Wees hier zeer voorzichtig. Na een schuiver beland je zo goed als zeker in de Semois. Na de meander komt je op een kleine grasvlatke waar het pad opnieuw breed wordt. We volgen dit omhoog tot waar we een prachtig uitzicht op Herbeumont hebben. Wat verder nemen we het smalle wegje bergaf en komen zo opnieuw bij de autoweg die we volgen tot aan de auto.

bos

Meer foto's in het album.

Na de tocht dronken we een heerlijke Ciney in het grote hotel op het dorpsplein van Herbeumont. De tijd is hier blijven stilstaan. Sommigen vinden het niks, wij vinden het niet erg. Integendeel. Na de aperitief rijden we naar de B&B. We worden hartelijk ontvangen en installeren ons in de prachtige kamer. De uitbaatster biedt ons een heerlijke Orval met plaatselijke worst en kaas aan. Heerlijk! Ook avondeten heeft ze voor ons voorzien. We aanvaarden dankbaar en laten het ons smaken. We sluiten da avond af met een heerlijk boek!

De volgende ochtend is het weer beter. De mist is weggetrokken maar het ligt overal erg drassig.

aan de oevers van de Semois

WANDELING 2

Ten oosten van Herbeumont

Algemeen
Leuke tocht langs de Semois en door de machtige loofwouden ten westen van Herbeumont.
Oude steengroeve van Herbeumont
22 kilometer
6 uur
Hoogteverschil
687 meter dalen, 687 stijgen (min. hoogte: 265m; max. hoogte: 434m)
Bewegwijzering
Geen, zelf uitgestippeld. Af en toe volgen we de bewegwijzering van bestaande wandelroutes

Beschrijving
De wandeling start aan de oude steengroeve van Herbeumont waar plaats is om de auto te parkeren. Van hier volgen we het smalle verharde baantje naar de oevers van de Semois. We volgen opnieuw de Semois stroomopwaarts en zien aan de overkant het pad waar we gisteren liepen. Ter hoogte van Les Mauleus gaan we rechtdoor waar het pad naar links draait en steken we het riviertje over. Iets verder pikken we opnieuw een pad op en volgen de Semois verder. Na een paar honderd meter draait het pad 180 graden naar links. We klimmen langzaam maar zeker tot aan het kruispunt op 427 meter. Hier steken we over en volgen het pad tot aan de spoorweg en de Etang des Epioux. Op het kruispunt nemen we het kleine wegje dat naast het spoor naar boven loopt. Rechts van ons ligt het kleine riviertje Rau des Epioux dat we volgen tot aan een mooi meertje. We volgen het pad naar links en bevinden ons nu in het hart van het machtige Bois de Herbeumont. We stappen door het woud richting Pont de la Gaillette en slaan linksaf richting Bois Tantan. We lopen nu even door de velden om vervolgens westwaarts door het Bois de Chasselan richting Herbeumont te keren. We lopen voortdurend langs een riviertje tot we de tweede brug oversteken en steil omhoog richting Herbeumont klimmen. Aan het waterreservoir slaan we links af en dalen langs de steengroeve af naar de auto.

bos

Meer foto's in het album.

Moe maar voldaan rijden we terug naar Chassepiere. In het kleine maar zeer gezellige en oude dorpje heb je zowaar de keuze om uit te eten. We kiezen voor een brasserie en nemen een lekker aperitief. Nele kiest voor de lasagne. Ik ga voor de Quiche Lorraine. Het smaakt heerlijk en bestel me nog een Dame Blanche. Voldaan keren we terug naar de B&B aan de overkant van de straat.

De volgende dag is het prachtig weer. Ik heb echter veel last van een kleine knieblessure die ik in Schotland opliep maar besluiten toch te vertrekken.

WANDELING 3

Ten noordoosten van Herbeumont

Algemeen
Afwisselende tocht door weideland en loof- en naaldbossen. Wij zagen hier veel wild.
Parkeerplaats langs de N884
16,6 kilometer
4 uur
Hoogteverschil
586 meter dalen, 586 stijgen (min. hoogte: 258m; max. hoogte: 434m)

Beschrijving
De derde tocht start op een parkeerplaatsje langs de N884 net onder Le Cul du Mont. We duiken recht de bossen in en klimmen steil omhoog naar de Chapelle Saint-Barbe. Aan de kapel is een kruispunt met tal van wandelwegen. We kiezen voor het pad naar het oosten en komen zo uit op de verharde weg bij Arzi. We kruisen de weg, snijden een stuk af door de bossen en steken vervolgens de weg een paar honderd meter verder opnieuw over. Het pad volgen we naar het noordoosten en komen zo aan de achterkant van een steengroeve uit. We komen op een verharde autoweg die we een paar honderd meter naar rechts volgen waarna we linksaf slaan, een stukje oude spoorwegbedding bewandelen om wat later langs een riviertje naar het noorden omhoog te klimmen. We steken de velden door en komen opnieuw aan een Chapelle de Saint-Barbe. We zitten ongeveer halfweg. Na een korte picknick volgen we het asfalt naar het westen tot op de autoweg. We volgens even naar links en klimmen vervolgens na de bocht linksaf omhoog. We passeren het Arboretum van Bertrix en wandelen richting zuidwesten naar Le Cul du Mont tot op de autoweg. Na een 500 tal meter staan we opnieuw aan de auto.

Na de tocht reden wij huiswaarts. Na drie dagen stappen opnieuw opgeladen om de drukte van de feestdagen door te komen.

ochtend

Nabeschouwing

De machtig uitgestrekte loofbossen rond Herbeumont en de eindeloze padjes langs de Semois maken van Herbeumont een wandelbestemming bij uitstek. De wandelingen die wij maakten, zijn slechts suggesties. Met een goede kaart en wat oriëntatiegevoel kan je hier eindeloos ronddwalen.